Offerna.com

وجهة نظر.. 5 أسباب قادت الأهلي للخسارة ودخول النفق المظلم

عدد التعليقات: 9
كتبه : حسـين غـريب

خسر النادي الأهلي اليوم 3 نقاط غالية أمام منافس سهل وليس من الصعب هزيمته والتغلب عليه حتي ولو لعب في أرضه ووسط جمهوره، فالخروج بنتيجة إيحابية كان كفيل بدخول الاهلي لقاء النجم المقبل بأريحية كبيرة لكن الهزيمة اليوم من نكانا عقدت الأمور كثيراً علي الأهلي وأدخلته نفق الحسابات المظلم.

 

 

 

أري أن هزيمة اليوم أسبابها كالآتي..

تغييرات جاريدو... "حافظ مش فاهم" نعم فمتعب كمهاجم وتاريخ أسم كبير لكنه حالياً بمستواه الذي يظهر عليه خلال اللقاءات صغير وصغير جداً في الملعب هذه الأثناء، فمتعب حل بديلاً لتريزيجة الذي ظهر بشكل اكثر من رائع وكان من نجوم والدفع بيدان لتنشيط الوسط كأن أجدي بكثر من لعب متعب الذي اعتمد عليه جاريدو هجومياً وقام بإخراج عمرو جمال الذي افتقده الأهلي كثيراً في العرضيات واستغلال ضربات الرأس والتحرك الجيد الغير متوفر بمتعب في حالياً، بالتاكيد ليس هذا هو السبب الرئيسي والفريق يمر بظروف صعبة لكنها أمور بسيطة لو احسن جاريدو استغلالها خلال اللقاء لكان هناك نتيجة أخري.

الإستهتار خلال الشوط الأول وتتضيع فرصة انهاء اللقاء مبكراً... لاحت للاهلي فرصة كبيرة جداً خلال الشوط الأول الذي شهد استسلاماً واضحاً من الفريق الزامبي وتسيّد فيه الأهلي وسيطر علي مجريات الأمور لكنه عجز عن التهديف وهو علامة استفهام كبيرة حيث ضيع المارد الأحمر علي نفسه الخروج متقدم بهدف واحد علي أقل تقدير.
عدم التفاهم والأنانية الواضحة بين لاعبي الهجوم... ظهر الرباعي عمرو جمال ورمضان صبحي ومحمد فاروق وتريزيجة غير متفاهم خلال اللقاء لاسيما في الشوط الأول الذي شهد حضور للرباعي معاً، فالتمركز السيئ من رمضان صبحي أضاع علي عمرو جمال إنفراد صريح احتسب تسلل، بينما أنانية عمرو جمال أضاعت علي فاروق فرصة احراز هدف بالبطئ الشديد في التمرير، وغيرها من الكرات، وهو ما ساهم بشكل كبير في ضياع مجهود الفريق هباءاً.

أرضية الملعب... أمر قدري للغاية للأهلي وكل الفرق المصرية أن تخوض لقاءاتها علي ملعب بهذا السوء مثل الذي لعب عليه اللقاء، فطريقة جاريدو مع اللاعبين منذ توليه المسئولية تعتمد علي بناء الهجمات من الخلف للأمام بداية من حارس المرمي ومروراً بالوسط وحتي الهجوم وهو ما يستحيل تنفيذه علي هذه الارضية السيئة جداً.

ركلة الجزاء... امر ايضاً قدري وأحد آفات الكرة الإفريقية التي دائماً ما نجد في لقاءاتها مجاملات واضحة وتحيز صريح من الحكم لأصحاب الأرض من جانب معظم الحكام، تسديد الركلة واحرازها في مرمي إكرامي كان نقطة تحول في اللقاء وساهم بشكل كبير في ترجيح كفة نكانا.

لمناقشة الكاتب والتواصل عبر فيس بوك من هنا

 

أضف تعليقك : (الموقع غير مسئول بأى شكل عن تعليقات القراء و المسئولية بالكامل تقع على الكاتب)
الإسم
البريد الإليكترونى (لن يظهر)
التعليق
الاثنين 11 أغسطس 2014, 14:32 كتبه: عماد
EG
انا بحب النادى الاهلى
وبحب تريزجية
الأحد 10 أغسطس 2014, 12:06 كتبه: salem elseyoufi
EG
انت متخلف ولا تفهم اى حاجة فى الكورة انت شوفت الماتش ياابن الهبله ارحمونا بقى من التخلف دى
السبت 09 أغسطس 2014, 22:38 كتبه: ali omran
EG
غياب روح الفانلة الحمراء من مجلس إدارة النادى وسيادة الخلاف وانعدام الخبرة وتطفيش الخبراء السبب الوحيد لهزيمة الأهلى اليوم وغدا ودائما مالم يحدث تغيير فورى فى الإتجاهات .
السبت 09 أغسطس 2014, 22:26 كتبه: م / احمد عبد النبى
EG
يعنى انا عايز اسألك سؤال ازاى تبقى بتكتب فى موقع كبير زى ده ومش واخد بالك ان عمرو جمال خرج وهو مصاب دة اولاً يعنى
ثانيا بالنسبة لمتعب .. عماد متعب راجل بيرجع لمستواه واحدة واحدة ومش صغير زى مابتقول لان لو كانت جتله كورة جوه المنطقة كان خلصلك الماتش زى ما عمل فى ماتش الرجاء فى الكاس خلص الماتش من اول كورة جتله
ثالثا التغيرات لو حضرتك فاهم كورة هتعرف انه غصب عنه معندوش لعيبه اصلا وفى كل الاحوال كان لازم ينزل مهاجم تانى ويلعب باتنين بعد الجول عشان يضغط على الدفاع بس اصابة عمرو جمال لغبطة حساباته
قبل ما تحكم على المدرب وتقول حافظ مش فاهم والكلام الغريب دة .. حاول تتفرج على الماتش تانى وانت تعرف ان الاهلى عمل الشوط الاول كويس وجدا ولولا ضربة الجزاء الغريبة دى كان زمانك بتمجد فى جاريدو وتغيراته وطريقة لعبه .. بقولك اية فكك وشوفلك شغلانة تانية مش ناقصاك اصلا
السبت 09 أغسطس 2014, 22:05 كتبه: تامر المغربي
EG
هههههههههه . دليل على فشل عماد متعب انه كمان موصلتلوش كورة. ا
السبت 09 أغسطس 2014, 21:45 كتبه: جنين محارب
EG
قبل ماتتكلم على متعب يامتخلف قلنا كم كورة وصلت لمتعب علشان نقدر نحكم علية
السبت 09 أغسطس 2014, 21:30 كتبه: جنين محارب
EG
قبل ماتتكلم على متعب يامتخلف قلنا كم كورة وصلت لمتعب علشان نقدر نحكم علية
السبت 09 أغسطس 2014, 18:24 كتبه: محمد فوده
EG
ياحبيبى تريزجيه وعمرو جمال خرجوا مصابين مش موضوع حافظ مش فاهم والله ما انا مكمل المقال اخى
السبت 09 أغسطس 2014, 18:06 كتبه: تامر المغربي
EG
عماد متعب ملمس الكورة كان بيتمشى داخل الملعب . والله راحت عله خلاص . مدرب تعبان جدا ومتسرع لبعد حد
مباريات :
المباراة السابقة 2012-07-22
المباراة القادمة
 
استفتاء
ما تقييمك للصفقات الجديدة للأهلي؟
تصويت