Offerna.com

فيديو| رغم حضور جوزيه.. الأهلي يخرج صفر اليدين من ثأر إنبي!

عدد التعليقات: 19
كتبه : محـــمد فـــرج

خسر النادي الأهلي أمام إنبي بهدف دون رد في المباراة النارية التي جمعت الفريقين في بطولة الدوري العام، وسط مساحات شاسعة في خط دفاع الأهلي لم يعالجها جاريدو خلال اللقاء.

 

بدأت المباراة حامية بين الطرفين بدون مراحل جس النبض، ليبدأ إسلام رشدي عن طريق باسم علي في الإنطلاق الصحيح إلى الأمام في الدقيقة الثانية واتضح تأثير الجبهة اليمنى منذ الدقيقة الأولى.

كاد الأهلي أن يبدأ بالتسجيل في ق 4 عن طريق عماد متعب، وتبعه هجمة خطيرة عن طريق محمد نجيب الذي خرج إلى الأمام باحثاً عن الهدف الأول لفريقه الأحمر صاحب الانطلاقات القوية.

لعب الأهلي بطريقة "مانويل جوزيه" أمام أبناء العشري، واتضح ذلك في التمرير السريع من لمسة واحدة، وعدم تخزين الكرة في الأقدام لفترة طويلة.

سرع رتم المباراة بشكل كبير للغاية، وحاول إنبي الإنطلاق من الخلف للأمام ولكن الرغبة الهجومية للنادي منعت التقدم الهجومي لإنبي ليمسك الفريق البترولي الكرة مرة أخرى في ق 24.

كاد كهربا أن يحرز الهدف الأول لإنبي من خلال خروج خاطيء من مسعد عوض في ق 28 ليراوغه كهربا ويضعها بين أقدام المدافع الأهلاوي بعيداً عن المرمى.

واجه الخروج الخاطيء لعوض محمد عبدالمنصف ليرفض متعب الهدية في ق 30 ويرسل كرة عالية لا عنوان لها على الإطلاق دون أن يسددها أو يحولها "لوب" من فوق الحارس.

غاب التوفيق عن النادي الأهلي في ق 39 التي انطلق فيها وليد سليمان إلى المرمى ليضع الكرة من فوق الحارس بعيدة تماماً عن المرمى، ليستمر بها الأهلي في مواصلة الهجوم، بينما قاد إنبي "كهربا" الواعد في الخط الأمامي.

سدد محمد ناصق كرة في المقص الأيمن لمسعد عوض في ق 44 لتحمي العناية الإلهية الكرة من الدخول إلى المرمى، ليرد متعب في ق 45 برأسية رائعة مرت من الحارس ولكن الدفاع المتقن استطاع إخراجها، لينتهي الشوط الأول بالتعادل السلبي بين الطرفين.

بدأ الشوط الثاني، وانتفض معه نادي إنبي هجومياً حيث انطلق في كافة الأرجاء، محاولاً التسجيل في المرمى بشكل مباغت ولكن مسعد عوض كان بالمرصاد لهذه المحاولات.

اهدر إسلام رشدي رأسية خطيرة في ق 51 في الوقت الذي استمرت محاولات كهربا في الوصول إلى المرمى، ولكن عدم إتقان اللمسة الأخيرة تسبب في إهدار إنبي العديد من الأهداف في مقدمة الشوط الخطير.

اضاع الأهلي العديد من الهجمات الخطيرة على المرمى في باشرة لا تتفائل بالخير على الإطلاق للنادي الأهلي بعد المساحات الهائلة الكبيرة في خط دهر الأهلي.

تحققت النبوءة، واستغل إنبي المساحات الشاسعة في الخلف، واحرز محمود قاعود الهدف الأول لإنبي في ق 75 من خلال "وان تو" احرزها اللاعب في الشباك بجدارة.

حاول الأهلي تعويض ما فاته ونزل بيتر إيبي إلى أرضية الملعب مع رمضان صبحي ولكن الدقائق مرت دون جدوى، خاصة مع إغلاق طارق العشري المساحات على الأهلي وتضييقها في الناحية الدفاعية.

ظلت الكرة حائرة بين الجانبين في نهاية اللقاء الذي انتهى بخسارة الأهلي بهدف دون رد.

أضف تعليقك : (الموقع غير مسئول بأى شكل عن تعليقات القراء و المسئولية بالكامل تقع على الكاتب)
الإسم
البريد الإليكترونى (لن يظهر)
التعليق
الأربعاء 04 فبراير 2015, 23:57 كتبه: احمد حسنبنa
EG
طالما فيهل عبد الصادف ابشروا
الأربعاء 04 فبراير 2015, 03:31 كتبه: mido anaa
EG
اداره مهزوزه وملهاش اي لزمه وبتاخد علي قفاها وندرب عااار زيهم والحكام مش عامله اي حساب لاسم الاهلي علشان جبنهم
الأربعاء 04 فبراير 2015, 03:25 كتبه: mido anaa
EG
مجلس اداره عااااااار ومدرب ضايع
الأربعاء 04 فبراير 2015, 00:49 كتبه: ابو ادم
EG
مجلس ادارة الاهلي ترحمنا من المدرب وتسيب فتحي مبروك احسن بكتير
الأربعاء 04 فبراير 2015, 00:26 كتبه: ابراهيم
EG
جاريدو لازم يرحل
الثلاثاء 03 فبراير 2015, 21:33 كتبه: محمد
EG
اسوء مدير فني في اخر فترة للاهلي و بجد فاشل لازم يمشي ده معندوش اي فكره هو ممكن يكون شاطر في كرة اليد او السلة او الطائرة لكن في كرة القدم اعتقد صعب شكله اول مرة يدرب فريق كرة قدم
الثلاثاء 03 فبراير 2015, 20:53 كتبه: احمد
EG
جاريدو فاشل
الثلاثاء 03 فبراير 2015, 20:53 كتبه: amr helmi
EG
لية الاهلي لسا معتمد علي جاريدو في حين وجود مدربين احسن منه وعندك فتحي مبروك رجل رائع مع تحياتي جاريدو فاشل
الثلاثاء 03 فبراير 2015, 20:19 كتبه: اسلام
EG
ياااااااااااااااارب يغوووور من هنا هو حد عايزه في الاهلي دا مدرب فاااااشل اتفوووو علي الاداره والجهاز الفني
الثلاثاء 03 فبراير 2015, 20:15 كتبه: nader
EG
جاريدو لازم يرحل وعماد متعب يرحل ويارب عمرو جمال يرجع بسرعه علشان مفيش غيره مهاجم صح
الثلاثاء 03 فبراير 2015, 20:14 كتبه: ali omran
EG
1- الجهاز الفنى الذى لم يقدم أوراق اعتماده حتى تاريخه ولن يقدمها حتى لو بقى ل مائة سنة قادمة .
2- مجلس إدارة الأهلى الذى يصر على اختياره الفاشل لهذا المدرب المتميز أكاديميا الفاشل عمليا وليس الشهادات أو الأوراق هى مسوغات النجاح فى المستطيل الأخضر ولكن الخبرة والمهارة والحنكة والمكر والدهاء والقدرة على قراءة الخصوم وقراءة إمكانيات لاعبى الفريق وحسن توظيفهم واستخدامهم فى الوقت المناسب .
3- اللاعب رقم 12 خير جماهير العالم الذى دخل دوامة الألتراس والسياسة والخروج عن مبادئ وأخلاقيات وسلوكيات جماهير الأهلى النموذجية التى توارت خجلا من أداء الشباب المتهور ومنعت من القيام بدورها تحت وطأة القرارات الأمنية والسياسية والسيادية المبنية على انحراف بعض الفئات التى لاتمثل أغلبية ولاتمثل هوية ولاتمثل عشاق الكرة الأهلاوية .
4- الأيدى المرتعشة لاتصنع البطولات ولاتجيد اتخاذ القرارات مطلوب قدر مناسب من الحسم والحزم فى اختيار الجهاز الفنى المناسب للفريق الأول عالميا قبل أن يتدحرج محليا وقاريا ودوليا فهل من مجيب ؟
الثلاثاء 03 فبراير 2015, 20:12 كتبه: احمد الصاوى
EG
اداره بنت تيييييت جابت الاهلى من ورا .... ارحلوا ياولاد التييييت
الثلاثاء 03 فبراير 2015, 20:11 كتبه: وائل صبحى
EG
بجد جمهور الاهلى جبان وبتستاهلوا اللى بيحصل لانكوا اضربتو ببورسعيد وراح حقكم ورجع المصرى الدورى وبيلعب جمهور الزمالك حضر ماتش الاهلى واتحسب الماتش تعادل واتحاد الكوره لبسكم العمه عارفين ليه لانكم جمهور زى النسوان بس كلام ومافيش فعل اتعلمو الرجوله من جمهور المصرى والزمالك عمال تهاجموا الادارة والنادى اصبح ملطشه للكل وانتم مستنيين الاداره الفاشله الجبانه تعمل حاجه حق النادى لازم الل يجيبوه جمهور النادى الرجاله مش النسوان اللى بس بتتكلم اتعلم ياجمهور الاهلى الرجوله بجد استرجلوا بقا واعملوا حاجه عشان خاطر ناديكم اللى بيضيع
الثلاثاء 03 فبراير 2015, 20:08 كتبه: ahmed shallan
EG
ارجو من كل واحد اهلاوى بيحب الاهلى لازم اخذ موقف من الادارة المتخلفة دى ولازم المدرب العرة دة يمشى فورا والله لو فضلت الادارة دى دون حساب سيكون الاهلى فى خبر كان وخاصة الادارة الكدابة وعبدالصادق بتاع الصفقات الفاشلة لا زم المدرب دة يرحل فورا وحسبى الله ونعم الوكيل فيك يامحمود ياطاهر يافاشل
الثلاثاء 03 فبراير 2015, 20:08 كتبه: عاشق النادي الاهلي
EG
يامجلس عار علي الاهلي لية الحد دلوق قعد جاريدو الفشل فين فتحي مبروك رجاء من جمهور النادي الاهلي بل وقف امم مقر النادي الاهلي حتا رحيل جاريدو
الثلاثاء 03 فبراير 2015, 20:06 كتبه: محمود
EG
بس لحد كده و الحمد لله كفاية علي الخواجة و نطالب بعودة كابتن فتحي مبروك من الدور التاني
الثلاثاء 03 فبراير 2015, 20:05 كتبه: وائل صبحى
EG
بجد جمهور الاهلى جبان وبتستاهلوا اللى بيحصل ليكوا اضربتو ببورسعيد وراح حقكم ورجع المصرى الدورى وبيلعب جمهور الزمالك حضر ماتش الاهلى واتحسب الماتش تعادل واتحاد الكوره لبسكم العمه عارفين ليه لانكم جمهور زى النسوان بس كلام ومافيش فعل اتعلمو الرجوله من جمهور المصرى والزمالك عمال تهاجموا الادارة والنادى اصبح ملطشه للكل وانتم مستنيين الاداره الفاشله الجبانه تعمل حاجه حق النادى لازم الل يجيبوه جمهور النادى الرجاله مش النسوان اللى بس بتتكلم اتعلم ياجمهور الاهلى الرجوله بجد استرجلوا بقا واعملوا حاجه عشان خاطر ناديكم اللى بيضيع
الثلاثاء 03 فبراير 2015, 20:03 كتبه: ahmed
EG
ارجو من كل واحد اهلاوى بيحب الاهلى لازم اخذ موقف من الادارة المتخلفة دى ولازم المدرب العرة دة يمشى فورا والله لو فضلت الادارة دى دون حساب سيكون الاهلى فى خبر كان وخاصة الادارة الكدابة وعبدالصادق بتاع الصفقات الفاشلة لا زم المدرب دة يرحل فورا
الثلاثاء 03 فبراير 2015, 20:03 كتبه: سلامة
EG
مدرب فاشل لزم يرحل فورن
مباريات :
المباراة السابقة 2012-07-22
المباراة القادمة
 
استفتاء
ما تقييمك للصفقات الجديدة للأهلي؟
تصويت