Offerna.com

وجهة نظر.. بالأسماء: 10 صفقات تعيد للأهلي هيبته وزعامته المحلية والأفريقية!

عدد التعليقات: 31
كتبه : شـــادي ألمــاظ

نتذكر موسم 2004 وقيام إدارة الأهلي في ذلك الوقت بالتعاقد مع مجموعة من أبرز الأسماء والمواهب على الساحة ليتطور الفريق وينهض ويبدأ مسيرة حصد البطولات والألقاب ويصبح مخيف وبعبع للأندية المحلية والأفريقية لسنوات وسنوات.

 

الإدارة الحالية يجب أن تضع ايضا اسس لتأسيس لجنة فنية أو لجنة تعاقدات مشابه للتي كان عليها الفريق عام 2004 وظيفة هذه اللجنة :

1-"مراقبة" اللاعبين الجيدين وتحديدهم كما كان يفعل "محمود الخطيب" نائب رئيس الأهلي السابق.

2-"الصرف" تحديد مقابل مادي مغري للأندية حتى تكون الأفضلية لعرض الأهلي ، وكان يأتي الصرف غالباً من رجل الأعمال الأهلاوي ياسين منصور.


3-
"التخليص" وهو يبدأ الأهلي للتفاوض مع ادارات الأندية "بدون زهق أو حرج" وبجدية للتعاقد مع ما يريده وفقاً لاحتياجاته وكان يقوم بهذا الدور عدلي القيعي مهندس الصفقات السابق.

فالأفضل هو تواجد لجنة مكونة من العناوين الثلاثة "المراقبة – الصرف – التخليص" بدلاً من اختصارها في شخص واحد فقط للقيام بكل أمور التفاوض!.

أرى ضرورة سعي الأهلي لايجاد هذا الفرع ضمن ادارته الحالية "بالتأكيد بأشخاص آخرى" قبل انتقالات الصيف المقبل لحاجة الفريق لدعم وتطوير وبدائل وصفقات تعيد له هيبته وخطورته الفنية وتجعل المدير الفني يستطيع الابداع بدلاً من الإجبار في بعض المباريات على وضع لاعبين في غير مراكزهم بسبب النقص.


خلال الفترة الماضية ظهر على الساحة من وجهة نظري أكثر من لاعب مميز، ما يقرب من 9 لاعبين يحتاج الفريق لبعضهم حتى يستطيع أن يستعيد هيبته في القارة الأفريقية لسنوات طويلة ويواصل تفوقه بدوري أبطال أفريقيا والتواجد بمونديال الأندية ويحقق استفادة على الجانبين:

الأول: بمواصلة بطولاته القارية وابتعاده بالصدارة عن جميع أندية العالم.

الثاني: تحقيق استفادة مادية كبيرة وتحقيق ملايين لخزينة النادي من الفوز بدوري ابطال أفريقيا وايضا المشاركة بمونديال الأندية تعوض ما تم صرفه وانفاقه على المجموعة المميزة التي تم ضمها!.

من أبرز هذه الأسماء المطلوب التفكير بها للفترة الماضية ووضعها ضمن حسابات الإدارة بشدة للصرف عليها والسعي لضمها بكل الطرق هم:

1-محمود عزت.. مدافع المقاولون وهو لاعب مميز للغاية وصغير السن يحتاجه الفريق بشدة بجانب المجموعة الدفاعية التي يمتلكها الأهلي حالياً.


2-
أحمد الشناوي.. لاعب وسط بتروجيت.. من يشاهد مستواه هذا الموسم مع فريقه يشعر كأنه "محمد شوقي" خلال بدايته القوية مع الأهلي ، حيث يجيد أداء الأدوار الدفاعية وايضا التقدم والتسديد.

3-
ظهير أيسر.. محلياً "انا اسف" لا يوجد ظهير أيسر محلي في مصر مؤهل لارتداء القميص الأهلاوي.. ولذلك مطالب الأهلي بإعادة تجربة "الأنجولي جيلبيرتو" بالبحث عن ظهير أيسر أفريقي مميز... وهنا اطالب بمراقبة الجابوني "زي أندو" لاعب وفاق سطيف حيث ظهر بشكل مميز في لقاء الأهلي في السوبر ويمتلك قوة بدينة وسرعة في هذا المركز يحتاجها الأهلي بجانب المتألق حسين السيد.

4-
إبراهيم عبد الخالق.. يعتبر من المميزين في مركز الوسط الهجومي بالدوري المصري ويجيد اللعب في المساحات المغلقة وتمرير ووضع الكرات للمهاجمين ، ويحتاج الأهلي لجهوده وطاقته خلال المرحلة المقبلة.

5-
عمرو السولية.. من الممزين في الدوري المصري ويعتبر من أفضل لاعبي الوسط بمصر ويحتاج الأهلي لتقديم عرض مغري لمحاولة ضم اللاعب واقناع الإسماعيلي بذلك!.

6-
الاثيوبي "بيكلي" في بعض المباريات ببطولة الدوري وجد الأهلي معاناة في اختراق دفاعات الخصم للتكتل الدفاعي الكبير الذي يجده.. بيكلي يمتلك خفة الحركة والنشاط والقدرة على التسديد والتهديف ويستطيع تعويض أي غياب للحاوي وليد سليمان الذي يتعرض لكم كبير من الضرب بالكرة أو بدونها!.

7-
وائل فراج.. يمتلك "حاسة تهديف" جيدة إلى حد كبير داخل منطقة الجزاء حيث سجل 8 أهداف مع فريق المقاصة نتيجة مشاركته في 12 مباراة ببطولة الدوري.

8-
موبيلي..مهاجم فريق فيتا كلوب وأفضل لاعب أفريقي ، يحتاج المارد الأحمر لهذه النوعية السوبر من اللاعبين في الجانب الهجومي.

9-
إعادة أحمد فتحي و رامي ربيعة من الاحتراف ليجني الأهلي ثمار ذلك بترميم أكثر من مركز مثل "الجبهة اليمنى و وسط الملعب والدفاع ، والجبهة اليسرى اذا تطلب الأمر"!.

10-
الغاني.. هاريسون أفول وهو يعتبر أفضل ظهير أيمن في القارة الأفريقية ونجم المنتخب الغاني.. والغريب ان عقده ينتهي مع الترجي التونسي في يونيو المقبل ولكن للأسف ربما لا يعلم الأهلي ذلك وربما نجد خطوات بطيئة للغاية في حالة التفكير به دون إغرائه ماديا أو نجد تهميش لفكرة ضمه من الأساس رغم حاجة الفريق لجهوده وخبرته.

كلمة آخيرة: نأمل من إدارة الأهلي أن تنظر لهذه الأسماء لدعم الفريق بأفضلها خلال المرحلة المقبلة ليعود الفريق لتقديم الأداء والنتيجة معاً ، ويكون اللاعب البديل على نفس مستوى اللاعب الأساسي ويتحدى الفريق بذلك الغيابات والإصابات والإيقافات الطويلة.

ناقشني عبر الفيس بوك

 

شاهد ايضا...

وجهة نظر متواضعة: [جاريدو] شكراً روح... وهذا أفضل بديل له الآن!

 

 

 

أضف تعليقك : (الموقع غير مسئول بأى شكل عن تعليقات القراء و المسئولية بالكامل تقع على الكاتب)
الإسم
البريد الإليكترونى (لن يظهر)
التعليق
الأربعاء 25 فبراير 2015, 22:34 كتبه: aone ahmed
EG
مدرب جديد قوي + صانع العاب غير موجود ف الاسماء المطروحه والسوليه ومساك بمواصفات علي جبر . وهاريسون لو الاهلي خلص الصفقه .
الأربعاء 25 فبراير 2015, 22:07 كتبه: اهلاوى صميم
EG
قبل كل ده بقى ارجو من ادارة الاهلى وبشدة التفكير فى رحيل المدرب الاسبانى جاريدو
الأربعاء 25 فبراير 2015, 22:05 كتبه: اهلاوى صميم
EG
ارجو من ادارة الاهلى التفكير فى ضم عمر جابر بعد اللى حصل فى مبارة الزمالك وانبى خصوصا ان اللاعب مش عاوز حتى يعتب باب النادى تانى بعد اللى صدر من رئيس النادى مرتضى منصور ليه ومش عاوز يكمل فى النادى ورجع الفلوس اللى هو اخده للنادى مرة اخرى
وضم لاعب المقصة احمد الشيخ لانه مهارى جدا فى نص الملعب وبيجيد الانطلاق واللعب فى المساحات الضيقة والتمرير
الأربعاء 25 فبراير 2015, 19:22 كتبه: سفيان الجزائري
EG
هارسون افون سيرحل الى الوحدة الاماراتي في الصيف
الأربعاء 25 فبراير 2015, 13:44 كتبه: الأهلاوى
EG
ظهير ايسر "شريف علاء" المقاولين مع انى شايف "حسين السيد وصبرى رحيل" ممتازين ولو مهاجهم اجنبى "اوميداكورى" لاعب الاتحاد ممتاز ، حارس مرمى بصراحه مش شايف حارس مرمى جيد غير احمد الشناوى افضل حارس فى مصر "اسلام محارب عفروتو احمد رفعت احمد صبحى انبى صالح جمعه ولاعب المقاصه احمد الشيخ
الأربعاء 25 فبراير 2015, 12:23 كتبه: اشرف الجيار
EG
والله ده كلام جميل وانا ارشح مدرب وطنى مثل زيزو والتريس فى كل الصفقات دى لان الاهلى عنده الكثير من المواهب الشابه تستطيع ان تقوم بالكثير اذا تم اعطائها الفرصة
الأربعاء 25 فبراير 2015, 10:51 كتبه: reda elbatal
EG
يارب الاهلى يرجع تانى الاهلى اللى نعرفه
الأربعاء 25 فبراير 2015, 09:47 كتبه: احمد مصطفى
EG
يا جماعة الاهلى اخر 3 سنوات واخد 5 بطولات افريقية 2 ايطال دورى و كاس الكونفيدرالية و 2 سوبر بالاضافة الى بطولة الدورى السنة الى فاتت انا مش فاهم شادى الماظ دا بيألف ولاجاى من وادى تانى الاهلى لازم يجى سنة ويقع مش هياخد كل البطولات عام 2004 الاهلى قبلها كان واقع ومستواه نيلة كان بيتغلب من طوب الارض دلوقتى الوضع غير ناقص ايه تانى الاهلى ياخده الا يشترك فى بطولة دورى ابطال اسيا او امريكا الجنوبية ارحمنا ياعم شادى الاهلى عنده احسن لاعيبة فى مصر عاوزين مدرب فاهم بس
الأربعاء 25 فبراير 2015, 06:22 كتبه: احمد سيد
EG
الكلام صح بس مين هيعمل انا حاسس اني اداره النادي فيها حاجه مش طبيعيه وما فيش قرارات ولة صفقات
الأربعاء 25 فبراير 2015, 00:14 كتبه: SOKA33
EG
نسيتم أهم حاجه سفروا جاريدو لبلده
الثلاثاء 24 فبراير 2015, 23:41 كتبه: احمد رزق
EG
الاهلى محتاج محمد عواد ومحمود عزت ومحمد ناصف ورامى ربيعه واحمد فتحى واسلام سرى وصلاح ريكو وكهربا ويمشى شريف عبد الفضيل ولؤى وائل وصبرى رحيل واحمد خيرى وصلاح الاثيوبى
الثلاثاء 24 فبراير 2015, 22:50 كتبه: عبدالرحمن
EG
انا فى رقى احمدفتحى وربيعه يرجعو والاهلى يجيب محمد سالم لاعب المقاولون و يذهب سعيدو ويعتمد الاهلى على رمضان وصبحىويلعب الاهلى لاعبين هجوم فى الوقت الحالى متعب وبيتر و متنسوش عمر جمال وجدو كدا الاهلى ان شاء الله هيبقاء جميل جدا دا عل حسب ما راى
الثلاثاء 24 فبراير 2015, 21:01 كتبه: mostafataher
EG
احمد الشناوى فعلا لاعب ما لوش حل -السوليه تعبان -محمد سالم تحفه -مهاجم الاتحاد لاعب اثيوبى
الثلاثاء 24 فبراير 2015, 20:53 كتبه: NADIR4
EG
على فكرة انا جزائري و اعشق النادي الاهلي و ابو تريكه
الثلاثاء 24 فبراير 2015, 20:46 كتبه: NADIR4
EG
اين امير سعيود
الثلاثاء 24 فبراير 2015, 20:15 كتبه: محمود طايع
EG
الاستغناء 1متعب 2 عبد الله السعيد 3 غالى 4جاريدو5 عبد الصادق
الثلاثاء 24 فبراير 2015, 20:09 كتبه: اهلاوى طنطاوى
EG
أولا أحب اٌول للبرنس اللى بيقلك نستغنى غالي, نجيب, أحمد عادل, رحيل, السعيد, أحد رؤوس الحربة غالى الموسم اللى جاى هيكون من أحسن الديفندرات أفتكرو كلامى وبيحب الفريق ونجيب مالو يا برنس ماهو شايل الدفاع وبعدين عندك شريف حازم ولؤى لسه جايبهم طيب متستفيد منهم لو مش عجبك نجيب بدل متدفع الملايين فى غيرو ويطلع فشنك
أنا معاك فى رحيل رحيل بصراحه وعن أحمد عادل فده حارس مرمى راجل والسعيد هو الوحيد صانع اللعب فى الاهلى دلوقتى ومستواه بيعلى متنساش أنو راجع من إصابه 6شهور
الثلاثاء 24 فبراير 2015, 20:05 كتبه: أهلاوى طنطاوى
EG
فريق الأحلام بالنسبه لى والاهلى
عواد(حارس مرمى)
دفاع سعد سمير-على جبر
يمين عمر جابر
شمال مرسيلو
عاشور و السوليه(ديفيندر)
السعيد-كهربا-رمضان صبحى (وسط مهاجم)
عمرو جمال (راس حربه)

بقيت الفريق
أكرامى-عوض
شريف حازم-كوفى-محمود عزت
محمد رزق-شهاب الدين-
الثلاثاء 24 فبراير 2015, 19:28 كتبه: khaled
EG
ابوس ايدكم ان قريت علي كضا موقع و شوبير قال ان الشباب السعودي عايز يشتري السولية ب مليون و 200 الف دولار يا ادارة اهلي حاولو تتصرفوا و تجيبو السولية عنندم علية
الثلاثاء 24 فبراير 2015, 19:20 كتبه: hoda
EG
انا متفق معاك بس الاهلي محتاج مدرب و انا شايف صارق العشري او حسام البدري دول الانسب للفترة دي و نقيل علاء عبد الصادق و جاريدو و نعين ابو تريكة مدير للتعاقدات و بركات المشرف علي الكرة و كدة تمام و بدوا الاهلي عايز شوية صفقات زي محمد عواد مع شريف اكرامي و احمد عادل و مع السلامة يا مسعد عوض و نجيب مساك زي محمود عزت و نبيع عبد الفضيل و نجيب دفندر زي السولية كدة ففرصة ان عقدة عيخلص مع عاشور و رزق و هندريك و نحاول نجيب ابراهيم عبد الخالق و نبيع غالي و اليمين مش محتاجين حد عندنا باسم و هاني و اسلام سري بعد ما يرجع من الاعارة و مش محتاجين حد صانع لعب و محتادين مهاجمين زي محمود قاعود او محمد سالم و مهاجم افريقي مميز جدا مع بيتر و متعب و عمرو جمال و عبد الضاهر و با باي سعيدو راي الشخصي ولا انتو شايفين اي ؟ :D
الثلاثاء 24 فبراير 2015, 18:50 كتبه: احمد عبد الرزاق
EG
اتفق معك في الأسماء بالاضافة الي كهرباء
الثلاثاء 24 فبراير 2015, 18:27 كتبه: nader
EG
اتصفقه الاهم هو اختيار مدير فنى جديد مع الاستغناء عن غالى و صلاح الدين الاثيوبى والاهتمام برمضان صبحى و بامبو واسلام رشدى واعطائهم الفرصة كامله وان شاء الله بعد عودة عمرو جمال سيتحسن الجانب الهجومى ولو امكن التعاقد مع محمود عزت سيكون اضافه بجانب سعد سمير لخط الدفاع
الثلاثاء 24 فبراير 2015, 18:04 كتبه: ahmed mansour
EG
فكك من الهري ده احنا عايزين 4 لعيبه مهمين احمد فتحي رامي ربيعه احمد حجازي السوليه ولو جابو افول تبقي كملت وفي لعيب رقم 10 تقريبا في المقاصه ده جامد و يمشوا لؤي وائل احمد خيري المظلوم وشريف عبدالفضيل وسعيدوا والاعتماد شويه بقي علي رمضان صبحي اساسي مع مؤمن زكريا والله عندنا لعيبه جامده بس
الثلاثاء 24 فبراير 2015, 18:03 كتبه: احمد محمد
EG
الاهلى يحتاج قبل التدعيم مدير فنى على اعلى مستوى جاريدو المفروض يدرب فريق زى الاتحاد السكندرى المصرى وادى دجلة فريق يبقى بة فى الدورى وليس نادى بطولات
الثلاثاء 24 فبراير 2015, 17:16 كتبه: roshdy
EG
كما قال الاخ / تامر -الاهلى فى حاجة الى مدير فنى فاهم قدير يستطيع زى ما يفولة يجعل من الفسيخ شربات -الاهلى فى امس الحاجة الى نوعية مانويل جوزية - هيدكوتى -فاتيسا اما هذا المدعو جاريدو فيجب اقالتة فورا وبدون تردد
الثلاثاء 24 فبراير 2015, 17:08 كتبه: علي بك
EG
طب مانلغي قطاع الناشئين بقا وخلاص يامحترم انت لو محتاج حد من كل دول خط وسط مدافع قوي وبس اما بقية المركز عندك لاعيبه صغيرة احسن من كل دول ولو على كلامك يبقا عمرك ماهاتعمل فرقة تشيل النادي مدة طويلة
الثلاثاء 24 فبراير 2015, 17:02 كتبه: عمرو محمد
EG
اختلف معاك الاهلي مش محتاج احمد فتحي بعد اللي عمله انت عندك احسن ظهير ايمن في مصر اسمه اسلام سري امال فين مبادئ النادي الاهلي
الثلاثاء 24 فبراير 2015, 17:00 كتبه: تامر زينة
EG
الأهلى لا يحتاج لعيبة .. الأهلى محتاج مدير فنى فاهم و يقدر يوظف صح ... هناك لاعبين بالأهلى جامدين جداااااا بس محتاجين فرصة .. أما الأسماء اللى ذكرهم الكاتب معظمهم تعبانيييييييييييييين جدا و الواضح انة بيتكلم وفقا لأهوائة .
الثلاثاء 24 فبراير 2015, 16:48 كتبه: Mayo
EG
اميز اتنين لعيبه ف كل دول احمد الشناوي و عمرو السوليه بالزات الشناوي لعيب رائع
الثلاثاء 24 فبراير 2015, 16:47 كتبه: ahmed
EG
مع احترامي الشديد لكاتب المقال لكن من وجهة نظري الأهلي يحتاج الي الاتي:
1- مدير فني (وليس مدرب)
2- إقالة علاء عبد الصادق
3- 2 هاف ديفيندر
4- مساك
5- الاستغناء عن غالي, نجيب, أحمد عادل, رحيل, السعيد, أحد رؤوس الحربة
الثلاثاء 24 فبراير 2015, 16:26 كتبه: أحمد
EG
شادي الماظ من اهلاوي محب النادي الاهلي الي الكاتب شادي الماظ روح نام....و الاحسن اعتزل...........
مباريات :
المباراة السابقة 2012-07-22
المباراة القادمة
 
استفتاء
ما تقييمك للصفقات الجديدة للأهلي؟
تصويت